Motorseglaren "Allis" sjöförklaring
Källa Riksarkivet: Kommerskollegium Sjöfartsbyrån. Administrativa sektionen. FIIa volym 4 (Algeria Allis). Utdrag ur Sveriges Skeppslista 1943
N:r 39. Utdrag av protokollet, hållet hos Stockholms Rådhusrätts andra avdelning den 7 maj 1945.
Närvarande: Rådmannen Ploman, Rådmannen Gullstrand, Assessorn
Kjerrman.
Den 4 maj 1945 hade befälhavaren å motorgaleasen "Allis" Arne Hjalmar
Heimbrand, låtit till rättens ordförande ingiva följande skrift:
"Till Stockolms Rådhusrätt.
I anledning av att motorgaleasen Allis från Stockholms totalförlist den 2/11 1944 på
resa från Nynäshamn till Notarö, får jag härmed vördsamt anmäla mig till
sjöförklaring inför rådhusrättens härstädes.
Besättningen utgjordes av mig Arne Hjalmar Heimbrand, skeppare med adress Hamngatan 36,
Trelleborg samt Axel Johansson, bästeman med adress c/o Näslund, Maria Prästgårdsgatan
44, Stockholm.
Några andra personer, som kunna lämna upplysning om hur förlisningen gick till finnas
icke.
Fartyget ägdes av mig ensam, ehuru även skepparen A.F. Sigvard Larsson, Grevagatan 43,
Stockholm, stod upptagen i fartygsregistret såsom meddelägare till detsamma. Jag hade
övertagit Larssons andel i fartyget men före förlisningen icke hunnit anmäla det till
fartygsregistret. Fartyget var icke försäkrat. Det hade ingen last.
Bestyrkt avskrift av till Kungl. kommerskollegium insänd rapport om sjöolyckan bifogas.
Trelleborg den 28 mars 1945
Arne Heimbrand."
Härvid hade fogats en avskrift av sådan rapport, som omförmäles i 40 § i
sjölagen, och skulle av denna handling är intagas följande:
"Avskrift.
Rapport om sjöolycka enligt 40 § sjölagen. Angående förlisning.
Trelleborg den 9.11.1944
Arne Heimbrand
(Befälhavarens namnteckning)
Bestyrkes å tjänstens vägnar: Kungl. Kommerskollegium Sjöfartsbyrån
T. Dahlman."
I anledning av den sålunda ingivna anmälan hade rättens ordförande enligt
vederbörande hemställan utsatt sammanträde för sjöförklaringens upptagande att
hållas denna dag kl. 12.30 samt härom låtit underrätta Kungl. Kommerskollegium,
åklagaren och rådhusrätten biträdande sakkunnige.
Jämligt föreskrifterna i 315 § sjölagen hade ordförande tillika dels utfärdat
kallelse till sammanträdet å fartygets befälhavare med förständigande att medhava
alla de personer, som antoges kunna lämna upplysning i saken, dels låtit i tidningen
Aftonbladet för den 5 maj 1945 införa kungörelse om tiden för sammanträdet, med
tillkännagivande tillika, att den ingivna anmälan med därtill hörande handlingar
funnes tillgängliga å denna rådhusrätttens avdelnings kansli söckendagar från kl.10
f.m. till kl. 2 e.m., dels ock utfärdat särskilda kallelser till sammanträdet med
sådan underrättelse å skepparen A.F. Sigvard Larsson i egenskap av delägare i
fartyget.
Före sammanträdet hade sedermera de rådhusrätten biträdande sakkunnige, sjökaptenen
Anders Edgren och hamnkapten Agne Fris enligt föreskrift i ovannämnda lagrum till
rättens ordförande överlämnat en handling av följande lydelse:
"P.M.
Vid upptagande av sjöförklaring ang. m/galeas "Alllis" påkallas ur sjöteknisk synpunkt upplysning om följande förhållanden:
Stockholm den 7/5 1945
Anders Edgren Agne Fris."
Vid företagande av ärendet, i närvaro av sjökaptenerna Edgren och Fris, inställde
sig fartygets befälhavare förbemälde Heimbrand personligen.
I övrigt lät icke någon sig avhöra; och antecknades i anledning av skepparen Larssons
utevaro, att han för delgivning med honom av den å honom utfärdade kallelsen sökts av
stämmningsman men icke kunnat anträffas.
På frågor i anledning av bästemannen Axel Johanssons utevaro föranmälde Heimbrand
följande: Heimbrand, som vore bosatt i Hälsingborg, hade för omkring fjorton dagar
sedan i brev till Johansson uppmanat denne att å dag, varom uppgift sedermera skulle
lämnas Johansson av Heimbrand, inställa sig vid Stockholms Rådhusrätt för att höras
vid sjöförklaringen angående "Allis". Sedan Heimbrand på morgonen den 6 maj
1945 ankommit till Stockholm, hade Heimbrand vid ett tillfälle sagda dagsökt Johansson i
dennes bostad utan att träffa Johansson eller någon annan i lägenheten boende person.
Heimbrand hade förty i lägenhetens brevlåda lagt ett till Johansson adresserat brev,
däri Johansson uppmanats att nästpåföljande dag inställa sig å denna Rådhusrättens
avdelning. Jämväl denna dag hade Heimbrand utan avsett resultat sökt Johansson i dennes
bostad. Johannson innehade anställning "i land".
Sedan rapporten i ovanintagna delar upplästs, hördes Heimbrand, som därvid
uppgav följande: Han, som vore född 1921, hade oavbrutet sedan år 1937 med undantag
dock för den tid, varunder han fullgjort militärtjänst, innehaft anställning till
sjöss dels på segelfartyg, dels ock på ångfartyg. Vid tiden för olyckshändelsen hade
han innehaft första klass förarebevis samt ansett sig äga kunnighet i skötseln av
råoljemotorer. Han hade icke före olyckan i vidare mån fört befäl å fartyg, än att
han sedan i juli 1944 varit befälhavare å "Allis". I december 1944 hade han
avlagt andra klass skepparexamen. Johansson hade före olyckshändelsen
tjänstgjort å "Allis" under ett par månaders tid men hade icke hunnit lära
sig att sköta segel. Däremot hade Johansson varit kunnig i skötseln av råoljemotorer.
"Allis" hade varit försedd med en 15 hästkrafters råoljemotor. Enär
motorn vid ett flertal tillfällen före olyckshändelsen fungerat otillfredsställande,
hade Heimbrand och Johansson strax före olyckshändelsen själva översett och reparerat
motorn. Därefter hade denna intill tiden för olyckshändelsen fungerat
tillfredsställande. Omedelbart före anträdandet av nu ifrågavarande resa hade
Heimbrand sett över motorn, som då befunnits vara utan fel. Det avtal, varigenom
Heimbrand övertagit Larssons andel i Allis", hade ingåtts före olyckshändelsen,
ehuru förändringen i äganderättsförhållandena icke hunnit anmälas till
fartygsregistret före sagda tidpunkt. Av sparsamhetsskäl hade Heimbrand icke sökt
erhålla försäkring å "Allis". "Allis" hade vid utgåendet
från Nynäshamn framdrivits endast med motor samt gjort en hastighet av omkring fem knop.
"Allis" hade icke fört barlast. Förutom Heimbrand, som stått till rors, hade
ingen annan person än Johansson befunnits sig ombord å "Allis". Johansson hade
uppehållit sig på däck. Allis" hade framförts norr om Bedarön med kurs mot
Nåttarös södra udde för att föras till ostsidan av Nåttarö, där last av ved skulle
intagas. Då "Allis" befunnit sig omedelbart ost om den slätprick, som finnes
utsatt strax sydost om Södra Stegholmen, hade fartygets motor stannat. Vinden hade vid
denna tidpunkt varit ostlig samt hade efter fartygets avgång från Nynäshamn tilltagit i
styrka. Sedan motorn stannat, hade Heimbrand och Johansson satt samtliga segel, varefter
"Allis" återfått styrfart. Därpå hade Heimbrand och Johansson nedtagit
klyvarn samt sökt medhjälp av mesan seglet vända fartyget mot vinden. Då detta
misslyckats, hade ytterligare segel manöver utförts, vilket dock icke hindrat
"Allis" från att alltmer närma sig ostsidan av Bedarön. Med hänsyn tagen
till riskerna att grundstöta hade Heimbrand icke vågat söka föra "Allis"
tillbaka till Nynäshamn. På grund av det betydande bottendjup hade "Allis"
icke heller kunnat läggas för ankar. Heimbrand hade besluta söka iståndsätta motorn
samt förty beordrat Johansson att taga rodret samt hålla fartyget upp mot vinden.
Därpå hade Heimbrand undersökt motorn och därvid funnit, att ett rör täppts av
smuts. Sedan röret rensats, hade Heimbrand sökt sätta motorn igång, vilket dock inte
lyckats, enär motorn kallnat. Omedelbart efter det att Hembrand sökt sätta motorn
igång, hade "Allis", som av vinden förts förbi västsidan av Skorvan,
grundstött ungefär mitt på Stora Ramklövs ostsida. Från det att motorn stannat, till
dess att grundstötningen skett, hade omkring en halv timma förflutit, varav mellan 15
och 20 minuter åtgått till undersökningen och iståndsättandet av motorn.
"Allis" hade därefter sjunkit på så djupt vatten, att fartyget icke
lämpligen kunde bärgas.
Efter antecknade härav utsett Rätten för Johansson hörande ärendet att återkomma
måndagen den 14 innevarande maj klockan 14.00, och komme Johansson att genom Rättens
försorg inkallas till sagda tid, vilket avsades. År och dag som ovan.
På Rådhusrättens vägnar:
B.Kjerrman
N:r 39. Utdrag av protokollet, hållet hos Stockholms Rådhusrätts andra avdelning den 14 maj 1945.
Närvarande: Rådmannen Gullstrand, Asessorn Kjerrman.
Vid återtagande i närvaro av de Rätten biträdande sakkunnige sjökaptenerna Anders
Edgren och Agne Friis av det från den 7 innevarande maj till denna dag uppskjutna
ärendet om sjöförklaringen angående motorseglaren "Allis" inställde sig
befälhavaren Arne Hjalmar Heimbrand, åtföljd av bästemannen Axel Frithiof Johansson.
På frågor uppgav Johansson till en början, att han, som vore född 1918, varit till
sjöss i omkring 3 år, att han blivit anställd å "Allis" i slutet av
september 1944, samt att han dessförinnan icke tjänstgjort å segelfartyg.
Vid härefter med Johansson företaget förhör angående olyckan berättade han: Han hade
medföljt fartyget på dess ifrågavarande resa från Nynäshamn den 2 november 1944.
Fartyget hade därvid icke innehaft någon last eller medfört barlast. Vid avgången hade
vinden varit ganska frisk och sedan fartyget, efter att hava gått ut genom norra inloppet
till Nynäshamn, kommit öster om Bedarön hade vinden ökat i styrka. Fartyget hade till
en början framförts endast med hjälp av motor. Då fartyget befunnit sig i närheten av
den slätprick, som funnes utsatt strax sydsydost om Södra Stegholmen hade emellertid
motorn börjat arbeta otillfredställande och därefter stannat. I anledning härav hade
Heimbrand och Johansson satt seglen så att fartyget erhållit styrfart. Därefter hade
Heimbrand gått ned under däck för att tillse motorn, under det att Johansson stannat
vid rodret. Efter det Heimbrand en stund arbetat med motorn utan att lyckats få denna i
gång, hade Johansson, som ej lyckats hålla fartyget i vind, ropat till Heimbrand att
komma upp på däck. Därefter hade båda tagit ned förseglen för att med hjälp av
övriga segel få upp fartyget i vind. Detta hade emellertid icke lyckats, varför de
tagit ned även storseglet för att med tillhjälp av mesan seglet vända fartyget. Ej
heller detta hade lyckats dem. Heimbrand hade därefter ånyo gått ned under däck för
att söka få igång motorn. Fartyget hade därefter fortsatt att driva till dess det
slutligen törnat på grund på ostsidan av Stora Ramklöv. Från det motorn stannade och
till dess grundstötningen inträffade, hade förflutit omkring ½ timme. När Johansson
kommit ombord å fartyget i september 1944, hade han och Heimbrand tillsammans översett
och iordningställt fartygets motor. Johansson hade erfarenhet beträffande motorer, enär
han tidigare under omkring 7 år arbetat med bilmotorer. Fartygets motor hade icke före
detta tillfälle arbetat otillfredställande i någon anmärkningsvärd grad. På morgonen
före olyckan hade den arbetat utmärkt.
Efter antecknande härav och sedan de sakkunnige, på tillfrågan, förklarat sig anse någon vidare utredning, utöver den sålunda vunna icke icke vara att genom ytterliggare frågor erhålla, fick Johansson, mot vilken jäv icke förekom, avlägga vittneseden samt mottaga erinran om dess vikt och medförande förbindelse, varefter han förklarade sig med den avlagda eden bekräfta sina här ovan antecknade uppgifter. Johansson sade sig icke påfodra någon ersättning för sin inställelse. Härefter förklarades förrättningen avslutad, och tillsades, att bevis över vad sålunda förekommit skulle meddelas genom utdrag av protokollet. År och dag som ovan.
På Rådhusrättens vägnar
B.Kjerrman
Byggt år: Av: | 1901 av ek och furu. |
Reg.nr: | 3786. |
Hemort: | Stockholm. |
Tontal: | 36. |
Befälhavare: | A. Hj. Heimbrand. |
Bemanning, befälhavaren inberäknad: | 2 man. |
På resa från: | Nynäshamn till Nåttarö. |
Rapport enligt 40 § sjölagen inkom den: | 13 november 1944. |
Underrättelse jämlikt 315 § sjölagen om blivande sjöförhör inkom den: | 5 maj 1945. |
Sjöförklaring: | Vid Stockholms Rådhusrätt den 7 maj och den 14 maj 1945. |
Inkom till Kungl. Kollegium den: | 20 juni 1945. |
Sakkunnige: | Närvarit. |
Allmän åklagare: | Underrättats. |
Sjöt. N:r 332/1944.
1. Sjöolyckans art.
2. Orsaken till olyckan, i den mån den kan med ledning av
sjöförklaringens innehåll bedömas.
En defekt motor i ett till synes icke i sjövärdigt skick varande fartyg
förorsakade
grundstötningen.
Befälhavaren, som såg sig "äga kunnighet i skötsel av råoljemotorer" hade
engagerat en bästeman, vilken under de fem veckor han hade tjänstgjort på
"Allis" "icke hunnit lära sig att sköta segel". När därför motorn
strejkade till följd av att ett rör förorenats av smuts, kunde icke de båda männen
sedan de enligt egen utsago satt samtliga segel segla fartyget klart lä
land. Av allt att döma har den alldeles tomma och högt på vatten liggande skutan drivit
så mycket innan man fick henne under segel, att skepparen icke ens kunnat taga sig ned i
lä av holmen Skorvan. Ankaret kunde där i nödfall hava fällts för någon kortare tid
i 10 meters vatten, medan man reparerat den krånglande motorn. Vinden var vid tillfället
frisk ostlig, varför fartyget, om det varit barlastat och tillräckligt med segel hunnit
sättas, ledigt skulle kunna segla sig klar Stora Ramklöv och Rödkläppen. Sedan kunde
man i värsta fall rundat "Yttre gården" och återvänt till Nynäshamn södra
vägen. Som nu blev fallet drev fartyget, under den halvtimma som föregick strandningen,
mera än det seglade och lyckades ej gå över stag, då skepparen sökte lägga henne
för andra halsar.
Ex officio:
Bo Bergström.
Poliskamrerarkontoret
Delgivn.avd.
D. 10987 1946.
P.M.
Skepparen Arne Hjalmar Hiembrand född 2 /8-21. har icke anträffats. Den
nuvarande vistelseorten har icke kunnat utrönas.
Hos mantalskontoret i Stockholm är Heimbrand antecknad som boende 29 Banergatan, 2
trappor upp, hos c/o Sandberg
Anteckningar: En fästmö till här nämde skepparen Heimbrand,
fröken Anna Lundberg, 29 Banergatan, 2 tr. Sandberg har uppgivit, att Heimbrand icke är
boende hos henne utan har han endast ställt sin post under denna adress. Fröken Lundberg
uppgav vidare att Heimbrand för närvarande vore påmönstrad å ett fartyg, som gjorde
turer på Polen och att hon hade sig bekant att Heimbrand innan den 1 november skulle
komma till Stockholm. Heimbrand har emellertid icke låtit sig avhöra inom den tid som
stipulerats i stämningen, varför denna icke kunnat delgivas.
Stockholm den 3/11 1946.
KUNGL. MAJ:TS och RIKETS KOMMERSKOLLEGIUM
Sjöfartsbyrån
Sjöåklagaren.
Stämning
På resa från Nynäshamn till ostsidan av Nåttarö i Stockholms södra
skärgård grundstötte i Stockholm hemmahörande, av skepparen Arne Hjalmar Heimbrand
förda motorgaleasen "Allis" den 2 november 1944 på Stora Ramklövs ostsida,
därvid fartyget erhöll svåra skador.
Av den angående sjöolyckan verkställda utredningen framgår, bland annat, följande.
Fartygets besättning utgjordes - utöver befälhavaren - av allenast en man. Denne hade
endast kort tid tjänstgjort å segelfartyg och var därför föga kunnig i skötandet av
segel. Å ifrågavarande resa förde fartyget vare sig last eller barlast. Då fartyget
hunnit strax öster om den sydost om Södra Stegholmen befintliga slätpricken stannade
fartygets motor. Därefter framdrevs fartyget av endast segel. Vinden var ostlig och
vindstyrkan 15 sekundmeter. Efter misslyckade försök att vända fartyget, fick detsamma
driva ned mot lä land - under det att befälhavaren sysslade med reparation av motorn -
och grundstötte. Då fartyget icke förde vare sig last eller barlast borde
befälhavaren, särskilt med hänsyn till vindriktningen och vindens styrka ävensom med
hänsyn till den otillräckliga bemanningen, icke hava gått ut i farvattnet väster om
Nåttarö. Då motorn stannat, skulle befälhavaren hava sökt få fartyget i lä av
Skorvan och ankrat där för reparation av motorn. Utredningen utvisar således, att
fartyget icke å ifrågavarande resa var bemannat på ett betryggande sätt samt att
befälhavaren därigenom och genom försummelser i nyss nämda avseenden vållat
sjöolyckan. Med anledning härav varder skepparen Arne Hjalmar Heimbrand, enligt uppgift
född år 1921 och boende i Stockholm, Banergatan 29, 1 trappa, härigenom kallad och
stämd att vid laga påföljd inställa sig vid Stockholms Rådhusrätts andra avdelning
å Rådhuset i Stockholm måndagen den 18 november 1946 kl. 10 f.m. för att svara
å yrkande och ansvar å honom jämlikt 5 a, 26, 292 och 293 § sjölagen för att han
avgått från Nynäshamn med fartyg utan att det varit betryggande bemannat och för att
han därigenom och genom försummelser i andra avseenden vållat sjöolycka.
Stockholm den 14 oktober 1946.
Gösta Berglund
Sjöåklagare i
Kungl. Kommerskollegium.